[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 15، شماره 62 - ( پاييز 1398 ) ::
جلد 15 شماره 62 صفحات 154-131 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تفاوت انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل استان‌های ایران: رهیافت رگرسیون چندک
شیوا مهدوی1 ، مجتبی الماسی* 2، کیومرث سهیلی3
1- دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران،
2- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، mojtabaalmasi@razi.ac.ir
3- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (3064 مشاهده)
بهبود کیفیت محیط‌زیست یکی از اهداف مهم بسیاری از اقتصادهاست و در این میان نقش بخش حمل و نقل در انتشار آلاینده‌ها مهم و قابل ملاحظه است. در این راستا مطالعه حاضر با استفاده از رگرسیون چندک، مدل STIRPAT گسترش یافته و داده‌های استانی برای دوره  1385 تا 1394 به بررسی عوامل مؤثر بر تفاوت انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل می‌پردازد. شواهد نشان می‌دهد که به‌صورت سرانه و لگاریتمی، میزان انتشار دی اکسید کربن در استان‌های یزد و سمنان در بیشترین مقدار به ترتیب برابر با 51/0 و 5/0 میلیون تن بوده و برای استان گلستان در کمترین مقدار برابر با 03/0 میلیون تن است. شواهد حاصل از برآورد مدل نشان می‌دهد که شهرنشینی، شدت انرژی و تولید، اثر مثبت و معنادار انتشار دی‏اکسید کربن و جمعیت اثر منفی و معنادار بر آن دارد. همچنین براساس رگرسیون چندک هر چه به سمت چندک‌های بالای انتشار دی اکسید کربن حرکت می‌کنیم، اثر شدت انرژی و تولید افزایش و اثر شهرنشینی کاهش می‌یابد. بر این اساس، بهبود زیرساخت‌های شهری برای بهره‌گیری از صرفه مقیاس شهری، تمرکززدایی فعالیت‌های اقتصادی و بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل گامی مؤثر برای کاهش انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل است.
 
واژه‌های کلیدی: حمل و نقل، انتشار دی اکسید کربن، رگرسیون چندک، شهرنشینی. استانهای ایران. Q53، R11، R41
متن کامل [PDF 680 kb]   (1627 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه)كارشناسي ارشد | موضوع مقاله: انرژي و محيط زيست
دریافت: 1397/10/5 | پذیرش: 1398/5/8 | انتشار: 1398/9/10 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdavi S, Almasi M, soheili Q. Investigating the Differences in CO2 Emission in the Transport Sector Across Iranian Provinces: Evidence from a Quantile Regression Model. QEER 2019; 15 (62) :131-154
URL: http://iiesj.ir/article-1-1104-fa.html

مهدوی شیوا، الماسی مجتبی، سهیلی کیومرث. بررسی تفاوت انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل استان‌های ایران: رهیافت رگرسیون چندک. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1398; 15 (62) :131-154

URL: http://iiesj.ir/article-1-1104-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15، شماره 62 - ( پاييز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645