بررسی تفاوت انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل استانهای ایران: رهیافت رگرسیون چندک
|
شیوا مهدوی1 ، مجتبی الماسی* 2، کیومرث سهیلی3 |
1- دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران، 2- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، mojtabaalmasi@razi.ac.ir 3- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران |
|
چکیده: (3069 مشاهده) |
بهبود کیفیت محیطزیست یکی از اهداف مهم بسیاری از اقتصادهاست و در این میان نقش بخش حمل و نقل در انتشار آلایندهها مهم و قابل ملاحظه است. در این راستا مطالعه حاضر با استفاده از رگرسیون چندک، مدل STIRPAT گسترش یافته و دادههای استانی برای دوره 1385 تا 1394 به بررسی عوامل مؤثر بر تفاوت انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل میپردازد. شواهد نشان میدهد که بهصورت سرانه و لگاریتمی، میزان انتشار دی اکسید کربن در استانهای یزد و سمنان در بیشترین مقدار به ترتیب برابر با 51/0 و 5/0 میلیون تن بوده و برای استان گلستان در کمترین مقدار برابر با 03/0 میلیون تن است. شواهد حاصل از برآورد مدل نشان میدهد که شهرنشینی، شدت انرژی و تولید، اثر مثبت و معنادار انتشار دیاکسید کربن و جمعیت اثر منفی و معنادار بر آن دارد. همچنین براساس رگرسیون چندک هر چه به سمت چندکهای بالای انتشار دی اکسید کربن حرکت میکنیم، اثر شدت انرژی و تولید افزایش و اثر شهرنشینی کاهش مییابد. بر این اساس، بهبود زیرساختهای شهری برای بهرهگیری از صرفه مقیاس شهری، تمرکززدایی فعالیتهای اقتصادی و بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل گامی مؤثر برای کاهش انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل است.
|
|
واژههای کلیدی: حمل و نقل، انتشار دی اکسید کربن، رگرسیون چندک، شهرنشینی. استانهای ایران.
Q53، R11، R41 |
|
متن کامل [PDF 680 kb]
(1638 دریافت)
|
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه)كارشناسي ارشد |
موضوع مقاله:
انرژي و محيط زيست دریافت: 1397/10/5 | پذیرش: 1398/5/8 | انتشار: 1398/9/10 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10
|
|
|
|