:: جلد 10، شماره 42 - ( پاييز 1393 1393 ) ::
جلد 10 شماره 42 صفحات 243-219 برگشت به فهرست نسخه ها
بهینه‌سازی پارامترهای طراحی پیل‌سوختی غشا پلیمری با استفاده از الگوریتم ژنتیک
سمیه احمدی* 1، وحید فیروزمند2 ، امید مهدوی2
1- موسسه مطالعات بین المللی انرژی ، sepide.ahmadi2006@gmail.com
2- دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (6581 مشاهده)

پیل سوختی، سیستمی الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی را بطور مستقیم و بدون احتراق، به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. با توجه به کاربردهای مختلف و بازدهی انرژی بالای پیل‌های سوختی، این سیستم به عنوان یکی از پرطرفدارترین سیستم-های تبدیل انرژی شناخته می‌شود. بنابراین بهینه‌سازی سیستم پیل‌سوختی با توجه به تقاضای انرژی موجود یکی از زمینه‌هایی است که مورد توجه و بررسی بسیاری از محققین و پژوهشگران قرار گرفته است. بدین منظور در این پژوهش یک مدل اقتصادی-عملکردی از سیستم پیل‌سوختی توسعه داده شده است که در آن، ابتدا مروری پس از معرفی روش شناسی حل مسئله بهینه سازی، با استفاده از معادلات معرفی شده در بخش مدلسازی سیستم پیل سوختی، مدلی برای هزینه نهایی یک استک پیل‌سوختی kw50 با در نظر گرفتن فشار سیستم، ضریب استوکیومتری هوا و هیدروژن و چگالی جریان و همچنین دمای سیستم به‌ عنوان پارامترهای بهینه‌سازی توسعه داده شده است. در نهایت با استفاده از یک مدل اقتصادی-عملکردی با توجه به نوع سیستم پیل‌سوختی مورد نیاز که شامل یک پیل‌سوختی 50 کیلووات، کمپرسور، مخزن ذخیره‌سازی هیدروژن و سایر اجزا می‌باشد توسعه داده شده و سپس توسط الگوریتم ژنتیک بهینه شده است. سپس تحلیل حساسیت بر روی تک‌تک پارامترهای درگیر در مدل انجام گرفته و در رابطه با چگونگی بهبود تابع‌ هدف مدل با تغییر هر یک از آنها بحث و بررسی صورت گرفته است.

واژه‌های کلیدی: پیل سوختی، الگوریتم ژنتیک، بهینه سازی، تحلیل حساسیت، مدل اقتصادی -عملکردی
متن کامل [PDF 1483 kb]   (4622 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انرژي و محيط زيست
دریافت: 1392/7/11 | پذیرش: 1392/11/9 | انتشار: 1393/10/17 | انتشار الکترونیک: 1393/10/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 42 - ( پاييز 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها