[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 11، شماره 44 - ( بهار 1394 1394 ) ::
جلد 11 شماره 44 صفحات 63-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود کارائی مصرف بنزین و اثرات بازگشتی ناشی از آن در فعالیت‏های مختلف اقتصادی
موسی خوشکلام* 1، اسفندیار جهانگرد2
1- علامه طباطبائی ، musa_khosroshahi@yahoo.com
2- علامه طباطبائی
چکیده:   (4252 مشاهده)

مصرف بالای بنزین در ایران، تمهیدات جدی برای کنترل مصرف این فرآورده‏ را ضروری می‏سازد. بی‏تردید یکی از مهم‏ترین تمهیدات می‏تواند تلاش برای بهبود کارائی مصرف بنزین باشد. بهبود کارائی مصرف بنزین توأم با دغدغه‏ای موسوم به اثرات بازگشتی است که در آن کاهش اولیه در مصرف بنزین در نتیجه بهبود کارائی، تا اندازه‏ای خنثی می‏شود. طبیعی است که عدم توجه به اثرات بازگشتی باعث ناکارآمدی اجرای سیاست‏های بهینه‏سازی مصرف بنزین خواهد شد. هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل موثر بر اثرات بازگشتی و اندازه‏گیری آن در نتیجه بهبود کارائی 5 درصدی مصرف بنزین در بخش‏های مختلف اقتصاد است. برای این منظور از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه استفاده شده است. مدل تعادل عمومی با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی 1385 و با فرض یک اقتصاد باز و کوچک شبیه‏سازی شده است. نتایج اجرای مدل نشان می‏دهند که در نتیجه بهبود 5 درصدی کارائی مصرف بنزین، اثرات بازگشتی در بخش‏های مختلف اقتصاد وجود دارد بطوریکه بخش حمل‏ونقل (که سهم بالایی از مصرف بنزین را دارد) دارای بیشترین اثرات بازگشتی و بخش نفت وگاز دارای کمترین اثرات بازگشتی هستند. همچنین مقدار کل اثرات بازگشتی نیز برابر با 9/11 درصد بوده است. این عدد بدین معنی است که 9/11 درصد از کاهش اولیه تقاضای بنزین در نتیجه بهبود کارائی، با توجه به اثرات بازگشتی خنثی شده است. نتایج تحلیل حساسیت نیز نشان می‏دهد که با تغییرات مقدار کشش جانشینی بین بنزین و سایر حامل‏های انرژی، تغییر قابل اعتنایی در مقدار اثرات بازگشتی در بخش‏های مختلف وجود ندارد.

واژه‌های کلیدی: مدل تعادل عمومی قابل محاسبه، اثرات بازگشتی، کارائی مصرف
متن کامل [PDF 313 kb]   (1355 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد انرژي
دریافت: 1393/2/21 | پذیرش: 1393/6/29 | انتشار: 1394/8/17 | انتشار الکترونیک: 1394/8/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khoshkalam M, jahangard E. Improving Gasoline Efficiency and Rebound Effects Resulting from Various Economic Activities. QEER 2015; 11 (44) :37-63
URL: http://iiesj.ir/article-1-331-fa.html

خوشکلام موسی، جهانگرد اسفندیار. بهبود کارائی مصرف بنزین و اثرات بازگشتی ناشی از آن در فعالیت‏های مختلف اقتصادی. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1394; 11 (44) :37-63

URL: http://iiesj.ir/article-1-331-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 44 - ( بهار 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645