حال سوال اصلی این است که ایران برای حضور فعال و مؤثر خود در این مجمع میبایست چه راهبردها و استراتژیهایی را مدنظر قرار دهد؟ مقالهی حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی بر گرفته از مدل تحلیلی چند متغییره مونتلی در مورد عوامل مؤثر در همگرایی اقتصادی سازمانی، در صدد پاسخ به این سوال میباشد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این محدودیتها و امکانات، میباید چالشهای درونی مجمع را شناسایی نموده و براساس توانایی خود، راهبردهای حضور فعال در مجمع را طراحی کند.
نتایج تحقیق بهطور کلی بیانگر آن است که عضویت ایران در مجمع کشورهای صادرکنندهی گاز هم ماهیت سیاسی دارد و هم ماهیت اقتصادی. اقتصادی از این منظر که درآمد حاصل از فروش گاز سبب افزایش درآمدهای ارزی ایران میشود و سیاسی از این منظر که این افزایش درآمد سبب افزایش توانایی ایران در پیگیری اهداف سیاست خارجی خود به دلیل افزایش وابستگی متقابل جهانی به عرضه انرژی ایران و جلوگیری از بازگشت تحریمها خواهد شد. در این راستا با شناخت رقبا و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، استراتژیها و راهبردهای مؤثر جهت تأثیرگذاری بیشتر و بهتر ایران در مجمع و همچنین بازار جهانی گاز تدوین شده است.
Strategies for Effective Participation of Iran in Gas Exporting Countries Forum. QEER 2017; 12 (51) :247-289 URL: http://iiesj.ir/article-1-842-fa.html
رحیمی غلامعلی، ناجی میدانی علی اکبر. تدوین استراتژیهای حضور مؤثر ایران در مجمع کشورهای صادرکنندهی گاز . فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1395; 12 (51) :247-289