TY - JOUR T1 - Sustainable Development in Iran’s Oil Industry through Environmental Friendly Marketing Activities TT - نیل به توسعه پایدار در صنعت نفت کشور از طریق فعالیتهای بازاریابی دوستدار محیط‌زیست JF - QEER JO - QEER VL - 16 IS - 65 UR - http://iiesj.ir/article-1-1231-fa.html Y1 - 2020 SP - 137 EP - 153 KW - oil industry KW - sustainable development KW - environmental friendly marketing N2 - هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی دوستدار محیط‌زیست در صنعت نفت کشور و به‏دنبال آن نیل به توسعه پایدار با توجه به نظر خبرگان این بخش می​باشد. روش تحقیق در دسته پژوهش​های کیفی قرار می​گیرد و با استفاده از روش‌شناسی نظریه داده بنیاد می​باشد. جمع​آوری اطلاعات به ​روش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاری​های باز، محوری و انتخابی، انجام شده است. نمونه​گیری به روش هدفمند قضاوتی و با استفاده از تکنیک گلوله برفی صورت گرفته است. با پانزده نفر از خبرگان صنعت نفت مصاحبه انجام شد که از مصاحبه دوازدهم به بعد کدهای تکراری بدست آمد و به مرحله اشباع رسیده شد. طبق نتایج به‏دست آمده، با توجه به اهمیت سلامت مردم و حفظ محیط‌زیست، بخش انرژی خصوصاً صنعت نفت کشور باید هرچه سریع‏تر به سمت اجرای بازاریابی دوستدار محیط‌زیست حرکت نماید. عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی دوستدار محیط‌زیست عبارت از: مداخله‏گرها شامل عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، عوامل زمینه​ای شامل مسائل کنونی زیست‌محیطی صنعت نفت، ساختار و دانش فنی و موضوعات راهبردی شامل: ساختار، نگرش مدیریت،‌ بهره‏وری انرژی و سیاست​های کلان انرژی شامل اقتصاد،‌ فناوری،‌ منابع انسانی، سرمایه​گذاری و فرهنگ، می‏باشند. در نهایت با اجرای بازاریابی دوستدار محیط‌زیست می‌توان به سمت توسعه پایدار حرکت نمود. طبقه​بندی JEL :F42، O11، M31 کلیدواژه‌ها: صنعت نفت، توسعه پایدار، بازاریابی دوستدار محیط‌زیست M3 ER -