[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 19، شماره 76 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 19 شماره 76 صفحات 156-117 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل کارآیی انرژی و زیست محیطی بخش حمل و نقل تحت محدودیت‌های مصرف انرژی و آلودگی‌های زیست محیطی در ایران
حوا محمدپرست 1، جواد شهرکی2 ، مصطفی مردانی نجف آبادی3
1- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، hamohammadparast@gmail.com
2- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3- دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران
چکیده:   (1055 مشاهده)
رشد اقتصادی باعث برخی از مشکلات زیست‌‌محیطی همچون کمبود انرژی و آلودگی محیط زیست شده است. در همین راستا، در مطالعه حاضر تحلیل کارآیی انرژی و زیست‌‌محیطی با مجموع ثابت برای دستیابی به کارآیی پایدار در بخش حمل و نقل ایران تحت محدودیت مصرف انرژی و آلودگی‌‌های زیست‌‌محیطی با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده‌‌ها با مرز کارآیی تعادل عمومی (CEEFDEA) انجام شده است. برای این منظور، ابتدا مقدار معینی از مصرف انرژی و انتشار دی اکسیدکربن درنظر گرفته شد. سپس، بر اساس این مقادیر و با در نظرگرفتن مینیمم- ماکزیمم مجموع ثابت آنها، مرز کارآیی تعادل عمومی ساخته شد. نتایج بدست آمده نشان می‌‌دهد که همه استان‌‌ها دارای درجه رضایت یکسان 979/0 می‌‌باشند. بر اساس نتایج مرز کارآیی تعادلی از طریق درجه رضایت، همه استان‌‌ها می‌‌بایست مصرف انرژی و انتشار دی اکسیدکربن را تعدیل نمایند. همچنین، ارزش کارآیی پایداری اکثر استان‌ها در بخش حمل و نقل کمتر از یک شد. با توجه به نتایج، بخش حمل و نقل کشور از نظر کارآیی انرژی و زیست‌‌‌‌‌‌محیطی ناکارآمد است. لذا لازم است با اتخاذ و اجرای سیاست‌های منطقی و سازگار با نقش انرژی و محیط‌زیست در این بخش زمینه توسعه پایدار را فراهم نمود.
 
واژه‌های کلیدی: تحلیل پوششی داده‌ها، توسعه‌پایدار، درجه رضایت، کارآیی انرژی و زیست‌محیطی، مرز کارآیی تعادل عمومی، JEL: C61، Q57، Q4، Q1
متن کامل [PDF 2073 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه) دكتري | موضوع مقاله: اقتصاد انرژي
دریافت: 1401/8/22 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/3/10 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadparast H, Shahraki J, Mardani Najafabadi M. Analysis of the energy and environmental efficiency of the transportation sector under the constraints of energy consumption and environmental pollutions in Iran. QEER 2023; 19 (76) :117-156
URL: http://iiesj.ir/article-1-1543-fa.html

محمدپرست حوا، شهرکی جواد، مردانی نجف آبادی مصطفی. تحلیل کارآیی انرژی و زیست محیطی بخش حمل و نقل تحت محدودیت‌های مصرف انرژی و آلودگی‌های زیست محیطی در ایران. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1402; 19 (76) :117-156

URL: http://iiesj.ir/article-1-1543-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 76 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4624