1- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، hamohammadparast@gmail.com 2- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران 3- دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران
چکیده: (1055 مشاهده)
رشد اقتصادی باعث برخی از مشکلات زیستمحیطی همچون کمبود انرژی و آلودگی محیط زیست شده است. در همین راستا، در مطالعه حاضر تحلیل کارآیی انرژی و زیستمحیطی با مجموع ثابت برای دستیابی به کارآیی پایدار در بخش حمل و نقل ایران تحت محدودیت مصرف انرژی و آلودگیهای زیستمحیطی با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی دادهها با مرز کارآیی تعادل عمومی (CEEFDEA) انجام شده است. برای این منظور، ابتدا مقدار معینی از مصرف انرژی و انتشار دی اکسیدکربن درنظر گرفته شد. سپس، بر اساس این مقادیر و با در نظرگرفتن مینیمم- ماکزیمم مجموع ثابت آنها، مرز کارآیی تعادل عمومی ساخته شد. نتایج بدست آمده نشان میدهد که همه استانها دارای درجه رضایت یکسان 979/0 میباشند. بر اساس نتایج مرز کارآیی تعادلی از طریق درجه رضایت، همه استانها میبایست مصرف انرژی و انتشار دی اکسیدکربن را تعدیل نمایند. همچنین، ارزش کارآیی پایداری اکثر استانها در بخش حمل و نقل کمتر از یک شد. با توجه به نتایج، بخش حمل و نقل کشور از نظر کارآیی انرژی و زیستمحیطی ناکارآمد است. لذا لازم است با اتخاذ و اجرای سیاستهای منطقی و سازگار با نقش انرژی و محیطزیست در این بخش زمینه توسعه پایدار را فراهم نمود.
Mohammadparast H, Shahraki J, Mardani Najafabadi M. Analysis of the energy and environmental efficiency of the transportation sector under the constraints of energy consumption and environmental pollutions in Iran. QEER 2023; 19 (76) :117-156 URL: http://iiesj.ir/article-1-1543-fa.html
محمدپرست حوا، شهرکی جواد، مردانی نجف آبادی مصطفی. تحلیل کارآیی انرژی و زیست محیطی بخش حمل و نقل تحت محدودیتهای مصرف انرژی و آلودگیهای زیست محیطی در ایران. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1402; 19 (76) :117-156