:: جلد 17، شماره 68 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 17 شماره 68 صفحات 65-25 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی و فروش نفت خام ایران
حمیدرضا سعیدنیا* 1، علیرضا جنت آّبادی2 ، اصغر مشبکی اصفهانی3 ، حسین وظیفه دوست4
1- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Dr.saeednia1@gmail.com
2- دبی، امارات متحده عربی
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران
4- دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
چکیده:   (2252 مشاهده)
هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی و فروش نفت خام ایران می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش، با توجه به سؤال‌های پژوهش، از نوع پژوهش آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) و به لحاظ ماهیت اکتشافی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از خبرگان، مدیران عالی، میانی، اجرایی ، کارشناسان و مدیران بازاریابی و فروش نفت خام و سیستم‌های آمار و اطلاعات امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران می‌باشد. ابزار جمع آوری داده‌ها ، مصاحبه با خبرگان در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی بوده است.  همچنین با بهره گیری از ضریب  CVR و CVI مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید که پایایی هر یک از معیارها بالاتر از 7/0 درصد به دست آمد و بنابراین پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است. در روش تحقیق نیز از نظریه داده بنیاد ((Grounded Theory جهت تحلیل بخش کیفی و از آمار توصیفی مانند میانگین و واریانس در بخش تحلیل عوامل جمعیت شناختی و از آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) جهت پاسخ به سؤالات تحقیق و آزمون فرضیه‌ها استفاده شده است. با امعان نظر به اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق، باید اذعان داشت که به طور کلی در سیستم کنونی صنعت نفت کشور، بازاریابی معادل فروش درنظر گرفته شده و واحدهای مرتبط با بازاریابی، بیشتر به انعقاد قرارداد و فروش نفت (مراحل پس از بازاریابی) اشتغال دارند. برخی مدیران و دست اندکاران بازاریابی و فروش نفت ایران اعتقاد دارند که با توجه به ویژگی های خاص حاکم بر بازار نفت کشور از جمله محدودیت عرضه و شناخته شده بودن مشتریان هیچ ضرورتی برای بازاریابی نفت خام ایران در بازار و ...، اساسا وجود ندارد. با توجه به نوسانات غیرقابل پیش بینی بازار نفت و رقابت روزافزون عرضه کنندگان نفت دنیا به خصوص در شرایط رکود و تحریم، انجام تحقیقات با هدف بازاریابی و تلاش جهت یافتن بازارها و مشتریان جدید، حفظ مشتریان کنونی و دستیابی به قراردادهای فروش با شرایط بهتر، ضرورتی دائمی و انکارناپذیراست.
طبقه‌بندی JEL:N25، P18، G15، C38، M31
کلیدواژه‌ها: شناسایی عوامل مؤثر، بازاریابی و فروش، نفت‌خام ایران، نظریه داده بنیاد
 
واژه‌های کلیدی: شناسایی عوامل مؤثر، بازاریابی و فروش، نفت‌خام ایران، نظریه داده بنیاد
متن کامل [PDF 1663 kb]   (964 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه) دكتري | موضوع مقاله: نفت و بازارهاي نفتي
دریافت: 1399/4/2 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 68 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها