:: جلد 17، شماره 70 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 17 شماره 70 صفحات 33-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اولویت بازارهای صادراتی گاز طبیعی ایران به روش تاکسونومی عددی
سحر دشتبان فاروجی1، حسن درگاهی2
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه شهید بهشتی ، h-dargahi@sbu.ac.ir
چکیده:   (1001 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر شناسایی و اولویت­بندی بازارهای هدف صادراتی گاز طبیعی ایران در یک چشم­انداز بیست ساله برای دوره زمانی 2040-2020، با استفاده از روش تاکسونومی عددی است. در این روش از شاخص‌های فاصله کشورها از ایران، درآمد سرانه، مصرف سرانه گاز طبیعی و نرخ رشد اقتصادی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که با توجه به مقدار معیار پتانسیل بازار و مقدار درجه برخورداری، چهار منطقه خاورمیانه، OECD اروپا، غیر OECD اروپا و اوراسیا و غیر OECD آسیا در رتبه­های اول تا چهارم قرار داشته و می­توانند بازارهای مناسبی برای ایران باشند.

کلیدواژه‌ها: صادرات، بازار هدف، تاکسونومی عددی، گاز طبیعی
واژه‌های کلیدی: صادرات، بازار هدف، تاکسونومی عددی، گاز طبیعی
متن کامل [PDF 1787 kb]   (319 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه) دكتري | موضوع مقاله: اقتصاد انرژي
دریافت: 1399/12/20 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/8/10 | انتشار الکترونیک: 1400/8/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 70 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها