Quarterely Energy Economics Review
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي
QEER
Literature & Humanities
http://iiesj.ir
1
admin
1735-1626
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
18
73
online
1
fulltext
fa
ارائه راهکاری برای مدیریت پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان تاکسیهای شهری با رویکرد پویاییشناسی سیستمها
Presenting a Solution for Sustainable Control of Natural Gas Usage in the Fuel Fleet of Urban Taxis With a System Dynamics Strategy
اقتصاد انرژي
Energy Economic
رساله(پايان نامه) دكتري
Thesis(PhD.)
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:90%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">علیرغم وجود 90 درصد تاکسیهای دوگانهسوز (بنزین+</span></span></span></span><span dir="LTR" lang="EN-GB" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="letter-spacing:-.2pt">CNG</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:90%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">) در ناوگان تاکسیرانی شهری، انتخاب سوخت مصرفی، وابستگی زیادی به سیاستهای تعیین قیمت و عواملی مانند یارانه و سهمیهبندی سوخت بنزین دارد و با کوچکترین تغییر در نرخ و سهمیه سوخت، استفاده از سوخت گاز طبیعی تحت تأثیر قرارگرفته و مدیریت سوخت در ناوگان حملونقل عمومی را دچار چالش مینماید. هدف اصلی این مطالعه شناسایی راهکارهای استقرار ساختار پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت تاکسیهای شهری با شرایط ویژه مدیریت در ایران است. پس از مرور تحقیقات گذشته و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان متخصص با استفاده، از روش دلفی فازی فرضیات دینامیکی تعیین و بر اساس آن از روش پویاییشناسی سیستم نمودارهای علت - معلولی و جریان - انباشت توسعه و استخراج گردید. نتایج این مطالعه نشان میدهد در صورت خرید و جایگزین تاکسیهای فرسوده بنزینی و دوگانهسوز معمولی با خودروهای دوگانهسوز موتور پایه گازسوز در بازه 20 ساله (از سال 1400 تا 1420)، مصرف گاز طبیعی افزایش 24 درصدی و پایدار خواهد داشت.</span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:80%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:5.0pt"><span style="line-height:80%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></b></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:80%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:80%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">طبقه­ بندی </span></span></span></b><b><span dir="LTR" lang="EN-GB" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:80%">JEL</span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:80%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">:</span></span></span></b> <span dir="LTR" lang="EN-GB" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:80%">C61, L91, L71, C52</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:80%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:80%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:80%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.3pt">کلید واژهها: </span></span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:80%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.3pt">تاکسیهای شهری، پویاییشناسی سیستمها، حملونقل عمومی، گاز طبیعی.</span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<div aria-label="شکستن صفحه" class="cke_pagebreak" data-cke-display-name="pagebreak" data-cke-pagebreak="1" style="page-break-after:always" title="شکستن صفحه" contenteditable="false"></div><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="tab-stops:.5in"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:95%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="EN" style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:95%">Despite the presence of 90% of double-fuel taxis (gasoline + CNG) in the urban taxi fleet, fuel consumption choices are more dependent on pricing policies and factors such as gasoline subsidies and quotas, and with the slightest change in fuel rates and quotas, use natural gas fuel. . Impact and challenge fuel management in the public transport fleet. The main purpose of this is to identify ways to establish a sustainable structure of natural gas consumption in the fuel of urban taxis with special management conditions in Iran. After reviewing previous research and interviewing experts and specialists, dynamic hypotheses were determined from the fuzzy Delphi method and based on it, the causes-root and flow-accumulation operating system dynamics method were developed and extracted. The results of this study show that if you buy and replace worn-out gasoline and conventional two-burner taxis with a two-burner car based on a gas engine in a period of 20 years (from 1400 to 1420), natural gas consumption will increase by 24% and sustainably</span></span><span lang="EN-GB" style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:95%"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.5pt">JEL Classification:</span></b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.5pt"> C53, C61, Q41, Q54, Q58</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.5pt">Keywords:</span></b> <span lang="EN" style="font-size:10.5pt">Urban Taxis, Systems Dynamics, Public Transportation, Natural Gas.</span><span style="font-size:10.5pt"></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="tab-stops:right 340.2pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
تاکسیهای شهری, پویاییشناسی سیستمها, حملونقل عمومی, گاز طبیعی.
Urban Taxis, Systems Dynamics, Public Transportation, Natural Gas.
237
272
http://iiesj.ir/browse.php?a_code=A-10-1785-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Jamalaldin
Razavinasab
سید جمالالدین
رضوینسب
j.razavi2000@gmail.com
10031947532846006539
10031947532846006539
No
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Mahdi
Fadaei Ashkiki
مهدی
فدایی اشکیکی
fadaei@iaurasht.ac.ir
10031947532846006540
10031947532846006540
Yes
Islamic Azad University, Rasht Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Mahdi
Homayounfar
مهدی
همایون فر
homayounfar@iaurasht.ac.ir
10031947532846006541
10031947532846006541
No
Islamic Azad University, Rasht Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
Maryam
Ooshaksaraie
مریم
اوشک سرایی
ooshaksaraie@iaurasht.ac.ir
10031947532846006542
10031947532846006542
No
Islamic Azad University, Rasht Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت