1- دانشگاه علامه طباطبایی ، Taherpoor.j@gmail.com 2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (3525 مشاهده)
طبق آمارهای رسمی انتشار گازهای گلخانهای در سال 2010، 65 درصد از کل انتشار گازهای گلخانهای در جهان به CO2 حاصل از سوختهای فسیلی و فرآیندهای صنعتی اختصاص دارد. لازم به ذکر است در میان بخشهای تولیدکننده دیاکسیدکربن، سهم بخش حملونقل 23 درصد است. همواره از سوی کارشناسان مطرح میشود که شرکتهای خودروسازی کشور به دلیل سیاستهای حمایتی قابل توجه دولت، بهخصوص نرخهای تعرفه بالا، اقدام چشمگیری برای بهبود کیفیت محصولات خود بهخصوص در مورد کیفیت احتراق و استانداردهای آلایندگی انجام نداده و این موضوع آسیبهای جدی را به محیطزیست وارد نموده است. با بررسی دادههای کشورهای در حال توسعه نیز ملاحظه میشود که نرخهای تعرفه بالای خودرو ویژگی سیاستهای تعرفهای برخی از آنها است. جهت بررسی اثر تعرفهها بر آلایندگی خودروهادر این مقاله با استفاده از روش دادههای ترکیبی تأثیر حمایتهای تعرفهای خودرو بر میزان آلایندگی خودروها که با انتشار گاز دیاکسیدکربن مشخص میشود، در 20 کشور منتخب در حال توسعه واردکننده خودرو طی سالهای 2013-2005 بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که افزایش حمایتهای تعرفهای خودرو در کشورهای منتخب باعث افزایش انتشار گاز دیاکسیدکربن شده که علت آن وجود بازار انحصاری و احساس عدم نیاز به کیفیت بهخصوص در مورد احتراق و آلایندگی خودروها میباشد. الگوی سیاستگذاری کشورهای چین و کره جنوبی در خصوص کاهش تعرفهها و استفاده از سیاستهای حمایتی میتواند الگوی مناسبی برای سیاستگذاران صنعت خوروسازی باشد.
taherpoor J, Ghasemi A, Derakhshan S. The Effect of Auto Tariff Protections on CO2 Emissions. QEER 2019; 15 (61) :67-93 URL: http://iiesj.ir/article-1-1082-fa.html