[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15، شماره 61 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 15 شماره 61 صفحات 67-93 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر حمایت‌های تعرفه‌ای خودرو بر میزان آلایندگی خودروها (انتشار گاز CO2)
جواد طاهرپور*1، عبدالرسول قاسمی2، شبنم درخشان2
1- دانشگاه علامه طباطبایی ، Taherpoor.j@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (153 مشاهده)
طبق آمارهای رسمی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2010، 65 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان به CO2 حاصل از سوخت‌های فسیلی و فرآیندهای صنعتی اختصاص دارد. لازم به ذکر است در میان بخش‌های تولیدکننده دی‌اکسیدکربن، سهم بخش حمل‌ونقل 23 درصد است. همواره از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که شرکت‌های خودروسازی کشور به دلیل سیاست‌های حمایتی قابل توجه دولت، به‌خصوص نرخ‌های تعرفه بالا، اقدام چشمگیری برای بهبود کیفیت محصولات خود به‌خصوص در مورد کیفیت احتراق و استانداردهای آلایندگی انجام نداده و این موضوع آسیب‌های جدی را به محیط‌زیست وارد نموده است. با بررسی داده‌های کشورهای در حال توسعه نیز ملاحظه می‌شود که نرخ‌های تعرفه بالای خودرو ویژگی سیاست‌های تعرفه‌ای برخی از آن‌ها است. جهت بررسی اثر تعرفه‌ها بر آلایندگی خودروها در این مقاله با استفاده از روش داده‌های ترکیبی تأثیر حمایت‌های تعرفه‌ای خودرو بر میزان آلایندگی خودرو‌ها که با انتشار گاز دی‌اکسیدکربن مشخص می‌شود، در 20 کشور منتخب در حال توسعه واردکننده خودرو طی سال‌های 2013-2005 بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که افزایش حمایت‌های تعرفه‌ای خودرو در کشورهای منتخب باعث افزایش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن شده که علت آن وجود بازار انحصاری و احساس عدم نیاز به کیفیت به‌خصوص در مورد احتراق و آلایندگی خودروها می‏باشد. الگوی سیاست‌گذاری کشورهای چین و کره جنوبی در خصوص کاهش تعرفه‌ها و استفاده از سیاست‌های حمایتی می‌تواند الگوی مناسبی برای سیاست‌گذاران صنعت خوروسازی باشد.
 
واژه‌های کلیدی: حمایت‌های تعرفه‌ای، صنعت خودرو، صنعت نوپا، انتشار گاز CO2
متن کامل [PDF 760 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انرژي و محيط زيست
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taherpoor J, Ghasemi A, Derakhshan S. The Effect of Auto Tariff Protections on CO2 Emissions. QEER. 2019; 15 (61) :67-93
URL: http://iiesj.ir/article-1-1082-fa.html

طاهرپور جواد، قاسمی عبدالرسول، درخشان شبنم. اثر حمایت‌های تعرفه‌ای خودرو بر میزان آلایندگی خودروها (انتشار گاز CO2). فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1398; 15 (61) :67-93

URL: http://iiesj.ir/article-1-1082-fa.html



جلد 15، شماره 61 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991