1- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، vmahmodi@ut.ac.ir 2- دانشگاه تهران 3- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده: (3188 مشاهده)
توسعه و بهرهبرداری از میادین گازی کشور مستلزم سرمایهگذاریهای عظیمی است. بهمنظور جبران این هزینهها و ایجاد درآمد برای دولت، لازم است استراتژیهای درآمدزایی مناسبی بهکارگرفته شود. در این راستا استراتژیهای عمده درآمدزایی گاز عبارتند از: خط لوله، گاز مایع شده، تبدیل گاز به مایع، پتروشیمی و گاز فشرده شده. بهمنظور مقایسه و اولویتبندی این استراتژیها برای میادین گازی ایران، ابتدا معیارها و زیرمعیارهای تصمیمگیری از طریق مرور ادبیات شناسایی و سپس با بهکارگیری روش دلفی فازی، غربالگری و 15 زیرمعیار در قالب 5 معیار اصلی فنی، اقتصادی/تجاری، زیستمحیطی، سیاسی/اجتماعی و بازار محصولات انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره فرآیند تحلیل شبکهای، 5 استراتژی با توجه به این معیارها مقایسه و اولویتبندی شدند. پس از انجام محاسبات معیار بازار محصولات بیشترین وزن و معیار سیاسی/اجتماعی کمترین وزن را بهدست آوردند. استراتژی گاز مایع شده (LNG) بالاترین اولویت و استراتژی گاز فشرده کمترین اولویت را بهدست آوردند. جامعه آماری این تحقیق 119 نفر از خبرگان و تصمیمگیران صنعت نفت و گاز و بخش دانشگاهی بودند که همگی به روش سرشماری برای پاسخگویی به پرسشنامههای ساختارمند انتخاب شدند. طبقهبندی JEL: A12, C19, C54, G11, Q40 کلید واژه ها: درآمدزایی گاز، استراتژی درآمدزایی گاز، معیارهای تصمیمگیری، روش فرآیند تحلیل شبکهای، تصمیمگیری چندمعیاره، روش دلفی فازی
Mahmoodi V, Mansourian T. Identifying and Ranking Comprehensive Decision-Making Criteria for Determination of Optimal Gas Monetization Strategy Using Fuzzy Delphi Method. QEER 2020; 16 (66) :119-153 URL: http://iiesj.ir/article-1-1222-fa.html
محمودی وحید، ابراهیمی سیدنصرالله، منصوریان تالین. بررسی مقایسه ای و اولویت بندی استراتژی های درآمدزایی گاز با به کارگیری و تلفیق روشهای فرآیند تحلیل شبکه ای و دلفی فازی. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1399; 16 (66) :119-153