1- دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران، 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران ، tabrizian@riau.ac.ir 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه - ایران
چکیده: (3144 مشاهده)
هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی دوستدار محیطزیست در صنعت نفت کشور و بهدنبال آن نیل به توسعه پایدار با توجه به نظر خبرگان این بخش میباشد. روش تحقیق در دسته پژوهشهای کیفی قرار میگیرد و با استفاده از روششناسی نظریه داده بنیاد میباشد. جمعآوری اطلاعات به روش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، انجام شده است. نمونهگیری به روش هدفمند قضاوتی و با استفاده از تکنیک گلوله برفی صورت گرفته است. با پانزده نفر از خبرگان صنعت نفت مصاحبه انجام شد که از مصاحبه دوازدهم به بعد کدهای تکراری بدست آمد و به مرحله اشباع رسیده شد. طبق نتایج بهدست آمده، با توجه به اهمیت سلامت مردم و حفظ محیطزیست، بخش انرژی خصوصاً صنعت نفت کشور باید هرچه سریعتر به سمت اجرای بازاریابی دوستدار محیطزیست حرکت نماید. عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی دوستدار محیطزیست عبارت از: مداخلهگرها شامل عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، عوامل زمینهای شامل مسائل کنونی زیستمحیطی صنعت نفت، ساختار و دانش فنی و موضوعات راهبردی شامل: ساختار، نگرش مدیریت، بهرهوری انرژی و سیاستهای کلان انرژی شامل اقتصاد، فناوری، منابع انسانی، سرمایهگذاری و فرهنگ، میباشند. در نهایت با اجرای بازاریابی دوستدار محیطزیست میتوان به سمت توسعه پایدار حرکت نمود. طبقهبندی JEL :F42، O11، M31 کلیدواژهها: صنعت نفت، توسعه پایدار، بازاریابی دوستدار محیطزیست
Tabrizian B, Taherikia F. Sustainable Development in Iran’s Oil Industry through Environmental Friendly Marketing Activities. QEER 2020; 16 (65) :137-153 URL: http://iiesj.ir/article-1-1231-fa.html
ضرغامی سید صادق، تبریزیان بیتا، طاهری کیا فریز. نیل به توسعه پایدار در صنعت نفت کشور از طریق فعالیتهای بازاریابی دوستدار محیطزیست. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1399; 16 (65) :137-153