[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16، شماره 65 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 16 شماره 65 صفحات 137-153 برگشت به فهرست نسخه ها
نیل به توسعه پایدار در صنعت نفت کشور از طریق فعالیتهای بازاریابی دوستدار محیط‌زیست
سید صادق ضرغامی1، بیتا تبریزیان2، فریز طاهری کیا3
1- دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران،
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران ، tabrizian@riau.ac.ir
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه - ایران
چکیده:   (67 مشاهده)
هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی دوستدار محیط‌زیست در صنعت نفت کشور و به‏دنبال آن نیل به توسعه پایدار با توجه به نظر خبرگان این بخش میباشد. روش تحقیق در دسته پژوهشهای کیفی قرار میگیرد و با استفاده از روش‌شناسی نظریه داده بنیاد میباشد. جمعآوری اطلاعات به روش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، انجام شده است.
نمونهگیری به روش هدفمند قضاوتی و با استفاده از تکنیک گلوله برفی صورت گرفته است. با پانزده نفر از خبرگان صنعت نفت مصاحبه انجام شد که از مصاحبه دوازدهم به بعد کدهای تکراری بدست آمد و به مرحله اشباع رسیده شد.
طبق نتایج به‏دست آمده، با توجه به اهمیت سلامت مردم و حفظ محیط‌زیست، بخش انرژی خصوصاً صنعت نفت کشور باید هرچه سریع‏تر به سمت اجرای بازاریابی دوستدار محیط‌زیست حرکت نماید. عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی دوستدار محیط‌زیست عبارت از: مداخله‏گرها شامل عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، عوامل زمینهای شامل مسائل کنونی زیست‌محیطی صنعت نفت، ساختار و دانش فنی و موضوعات راهبردی شامل: ساختار، نگرش مدیریت،‌ بهرهوری انرژی و سیاستهای کلان انرژی شامل اقتصاد،‌ فناوری،‌ منابع انسانی، سرمایهگذاری و فرهنگ، می‏باشند. در نهایت با اجرای بازاریابی دوستدار محیط‌زیست می‌توان به سمت توسعه پایدار حرکت نمود.
طبقهبندی JEL :F42، O11، M31
کلیدواژه‌ها: صنعت نفت، توسعه پایدار، بازاریابی دوستدار محیط‌زیست
واژه‌های کلیدی: صنعت نفت، توسعه پایدار، بازاریابی دوستدار محیط‌زیست
متن کامل [PDF 1068 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه) دكتري | موضوع مقاله: انرژي و محيط زيست
دریافت: 1398/8/12 | پذیرش: 1398/9/19 | انتشار: 1399/5/10 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabrizian B, Taherikia F. Sustainable Development in Iran’s Oil Industry through Environmental Friendly Marketing Activities. QEER. 2020; 16 (65) :137-153
URL: http://iiesj.ir/article-1-1231-fa.html

ضرغامی سید صادق، تبریزیان بیتا، طاهری کیا فریز. نیل به توسعه پایدار در صنعت نفت کشور از طریق فعالیتهای بازاریابی دوستدار محیط‌زیست. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1399; 16 (65) :137-153

URL: http://iiesj.ir/article-1-1231-fa.html



جلد 16، شماره 65 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227