[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 16، شماره 67 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 16 شماره 67 صفحات 164-141 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر قانون کاهش سولفور سوخت کشتی بر قیمت نفت ایران (قانون IMO)
ویدا ورهرامی* 1، عبداله رضوی2 ، مطهره هوشمند3
1- دانشگاه شهیدبهشتی ، vida.varahrami@gmail.com
2- دانشگاه صنعت نفت
3- دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده:   (2130 مشاهده)
طی دهه‌های اخیر با افزایش آلودگی حاصل از مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی، قوانین زیست‌محیطی فراوانی اعمال گردیده است. شناخت اثرات این قوانین و رفتار قیمتی نفت و فرآورده‌ها قبل از اتخاذ تصمیمات در حوزه انرژی کشور ایران به علت وابستگی ساختار بودجه به آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق قانون جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی که در نیمه سال 2016 به تصویب رسید، کشتی­ها ملزم به استفاده از سوخت با حداکثر نیم درصد سولفور از ابتدای سال 2020 هستند. پژوهش حاضر با استفاده از روش سیستم معادلات همزمان و داده‌های سری زمانی روزانه طی سال‌های 2010 تا 2019 تأثیرات قانون مذکور را بر قیمت نفت‌خام شاخص در بازار منطقه‌ای مدیترانه در بازار نفت ایران آزمون نموده است. نتایج حاکی از آن است که قانون به‌صورت مستقیم منجر به کاهش قیمت نفت‌خام ایران و از طریق افزایش قیمت نفت کوره کم سولفور و کاهش قیمت نفت کوره پر سولفور، منجر به افزایش قیمت نفت‌خام برنت و کاهش قیمت نفت‌خام اورال می‌شود. از طرفی افزایش اختلاف قیمت نفت‌خام برنت و اورال منجر به کاهش قیمت نفت‌خام ایران که در زمره نفت‌خام ترش می‌باشد، نیز می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: : نفت کوره، سوخت کشتی، سازمان بین المللی دریانوردی، روش سیستم معادلات هم زمان
متن کامل [PDF 3944 kb]   (641 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه)كارشناسي ارشد | موضوع مقاله: نفت و بازارهاي نفتي
دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

varahrami V, razavi A, hooshmand M. Effect of Ship Fuel Sulfur Reduction Law on Iranian Oil Price (IMO Law). QEER 2021; 16 (67) :141-164
URL: http://iiesj.ir/article-1-1347-fa.html

ورهرامی ویدا، رضوی عبداله، هوشمند مطهره. اثر قانون کاهش سولفور سوخت کشتی بر قیمت نفت ایران (قانون IMO). فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1399; 16 (67) :141-164

URL: http://iiesj.ir/article-1-1347-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 67 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645