1- دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران 2- دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، fadaei@iaurasht.ac.ir 3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
چکیده: (1690 مشاهده)
علیرغم وجود 90 درصد تاکسیهای دوگانهسوز (بنزین+CNG) در ناوگان تاکسیرانی شهری، انتخاب سوخت مصرفی، وابستگی زیادی به سیاستهای تعیین قیمت و عواملی مانند یارانه و سهمیهبندی سوخت بنزین دارد و با کوچکترین تغییر در نرخ و سهمیه سوخت، استفاده از سوخت گاز طبیعی تحت تأثیر قرارگرفته و مدیریت سوخت در ناوگان حملونقل عمومی را دچار چالش مینماید. هدف اصلی این مطالعه شناسایی راهکارهای استقرار ساختار پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت تاکسیهای شهری با شرایط ویژه مدیریت در ایران است. پس از مرور تحقیقات گذشته و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان متخصص با استفاده، از روش دلفی فازی فرضیات دینامیکی تعیین و بر اساس آن از روش پویاییشناسی سیستم نمودارهای علت - معلولی و جریان - انباشت توسعه و استخراج گردید. نتایج این مطالعه نشان میدهد در صورت خرید و جایگزین تاکسیهای فرسوده بنزینی و دوگانهسوز معمولی با خودروهای دوگانهسوز موتور پایه گازسوز در بازه 20 ساله (از سال 1400 تا 1420)، مصرف گاز طبیعی افزایش 24 درصدی و پایدار خواهد داشت. طبقه بندی JEL:C61, L91, L71, C52 کلید واژهها: تاکسیهای شهری، پویاییشناسی سیستمها، حملونقل عمومی، گاز طبیعی.
Razavinasab S J, Fadaei Ashkiki M, Homayounfar M, Ooshaksaraie M. Presenting a Solution for Sustainable Control of Natural Gas Usage in the Fuel Fleet of Urban Taxis With a System Dynamics Strategy. QEER 2022; 18 (73) :237-272 URL: http://iiesj.ir/article-1-1469-fa.html
رضوینسب سید جمالالدین، فدایی اشکیکی مهدی، همایون فر مهدی، اوشک سرایی مریم. ارائه راهکاری برای مدیریت پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان تاکسیهای شهری با رویکرد پویاییشناسی سیستمها. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1401; 18 (73) :237-272