[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 18، شماره 73 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 18 شماره 73 صفحات 272-237 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه راهکاری برای مدیریت پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان تاکسی‌های شهری با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها
سید جمال‌الدین رضوی‌‌نسب1 ، مهدی فدایی اشکیکی* 2، مهدی همایون فر3 ، مریم اوشک سرایی3
1- دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، fadaei@iaurasht.ac.ir
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
چکیده:   (1276 مشاهده)
علیرغم وجود 90 درصد تاکسی‌های دوگانه‌سوز (بنزین+CNG) در ناوگان تاکسیرانی شهری، انتخاب سوخت مصرفی، وابستگی زیادی به سیاست‌های تعیین قیمت و عواملی مانند یارانه و سهمیه‌بندی سوخت بنزین دارد و با کوچک‌ترین تغییر در نرخ و سهمیه سوخت، استفاده از سوخت گاز طبیعی تحت تأثیر قرارگرفته و مدیریت سوخت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی را دچار چالش می‌نماید. هدف اصلی این مطالعه شناسایی راهکارهای استقرار ساختار پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت تاکسی‌های شهری با شرایط ویژه مدیریت در ایران است. پس از مرور تحقیقات گذشته و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان متخصص با استفاده، از روش دلفی فازی فرضیات دینامیکی تعیین و بر اساس آن از روش پویایی‌شناسی سیستم نمودارهای علت - معلولی و جریان - انباشت توسعه و استخراج گردید. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در صورت خرید و جایگزین تاکسی‌های فرسوده بنزینی و دوگانه‌سوز معمولی با خودروهای دوگانه‌سوز موتور پایه گازسوز در بازه 20 ساله (از سال 1400 تا 1420)، مصرف گاز طبیعی افزایش 24 درصدی و پایدار خواهد داشت.

طبقه­ بندی JEL: C61, L91, L71, C52
کلید واژه‌ها: تاکسی‌های شهری، پویایی‌شناسی سیستم‌ها، حمل‌ونقل عمومی، گاز طبیعی.

 
واژه‌های کلیدی: تاکسی‌های شهری، پویایی‌شناسی سیستم‌ها، حمل‌ونقل عمومی، گاز طبیعی.
متن کامل [PDF 1858 kb]   (409 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه) دكتري | موضوع مقاله: اقتصاد انرژي
دریافت: 1400/9/8 | پذیرش: 1401/3/18 | انتشار: 1401/3/10 | انتشار الکترونیک: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razavinasab S J, Fadaei Ashkiki M, Homayounfar M, Ooshaksaraie M. Presenting a Solution for Sustainable Control of Natural Gas Usage in the Fuel Fleet of Urban Taxis With a System Dynamics Strategy. QEER 2022; 18 (73) :237-272
URL: http://iiesj.ir/article-1-1469-fa.html

رضوی‌‌نسب سید جمال‌الدین، فدایی اشکیکی مهدی، همایون فر مهدی، اوشک سرایی مریم. ارائه راهکاری برای مدیریت پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان تاکسی‌های شهری با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1401; 18 (73) :237-272

URL: http://iiesj.ir/article-1-1469-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 73 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645