1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، roy.seyfipour@iauctb.ac.ir 3- دانشگاه علامه طباطبایی 4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده: (1502 مشاهده)
مقاله حاضر به تبیین پویایی کششهای جانشینی بین حاملهای انرژی فسیلی برای مصرف گاز در بخش حمل و نقل ایران در افق 1404 با استفاده ازمدل فضا حالت وفیلتر کالمن برای سالهای 1385-1398 به شکل دادههای فصلی میپردازد. براساس نتایج؛ کشش قیمتی و کشش درآمدی بنزین ونفت گاز، به ترتیب 20/0-، 15/0- و 27/0و 41/0 میباشد. کشش درآمدی فرآوردهها نشان میدهد که بنزین ونفت گاز کالای نرمال ضروریاست. همچنین کشش قیمتی هردو فرآورده کوچکتر ازیک است. ازعوامل مهم درپایین بودن کشش قیمتی بنزین ونفت گاز با مصرف گاز در بخش حمل و نقل ایران را میتوان؛ در سمت عرضه و تقاضا جستجو کرد. در سمت عرضه میتوان به تعداد کم جایگاهها نسبت به خودروها و ظرفیت توزیع گازفشرده هر استان به نسبت جمعیت اشاره کرد. این تفاوت به قدری زیاد است که اختلاف ۵۰۰ درصدی را میان بهترین و بدترین استان به وجود آورده است. در سمت تقاضا نیز می توان به هزینههای مازاد تعمیرات و نگهداری خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزینی، توان کمتر، کاهش فضای صندوق عقب و ...اشاره کرد. همچنین براساس نتایج، میزان مصرف گاز در بخش حمل و نقل تا افق 1404 افزایش کمتر از 40% را تجربه میکند.
sharifi nejhad A R, seifipour R, mohammadi T, Mehrabian A. The dynamics of substitution tensions between fossil energy carriers for gas consumption in Iran's transportation sector on the horizon of 2025. QEER 2022; 18 (75) :117-144 URL: http://iiesj.ir/article-1-1533-fa.html
شریفی نژاد علیرضا، سیفی پور رویا، محمدی تیمور، محرابیان آزاده. پویایی کششهای جانشینی بین حاملهای انرژی فسیلی برای مصرف گاز در بخش حمل و نقل ایران در افق 1404. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1401; 18 (75) :117-144