1- دانشگاه الزهرا(س) ، motahare.skar@gmail.com 2- دانشگاه الزهرا(س) 3- دانشگاه آشوکا، هندوستان
چکیده: (1634 مشاهده)
بهینهسازی مصرف انرژی یکی از مهمترین مسائل فعلی جهان برای کنترل مسائل زیستمحیطی است. در همین زمینه، پژوهشگران و اندیشمندان متعددی تلاش کردند تا راهحلهای مختلفی را برای کاهش مصرف برق ارائه دهند. دانشمندان اقتصاد رفتاری در تلاشاند تا با استفاده از ابزارهای مختلف علوم و بینشهای رفتاری راهحلهای کمهزینه با بالاتری سطح اثرگذاری مداخله را ارائه دهند. یکی از روشهای نوظهور مبتنی بر بینشهای رفتاری، گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی است که با استفاده از عناصر بازی تلاش میکند رفتار مخاطب خود را در جهت اهداف طراح، دستخوش تغییر قرار دهد. در پژوهش حاضر تلاش شد تا بامطالعه گیمیفیکیشن انجامشده در قبوض برق شهروندان ساکن تهران، نتایج حاصل از مداخله در نمونه آماری 2 هزار 500 واحد نمونهای از مشترکین خانگی مناطق شمال و جنوب، شرق و غرب و مرکز تهران بهعنوان مقاطع مدل در سری زمانی فروردین 1397 تا آذرماه 1401، به شیوه مدلسازی دادههای پانلی استخراج گردد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اجرای گیمیفیکیشن مصرف برق را در دوره پس از مداخله به میزان 0.04 درصد کاهش داده است.
sonbolekar M, dehnavi J, haji molla darvish N. Investigating the Impact of Gamification on the Behavior of Electricity Consumers. QEER 2023; 19 (77) :1-31 URL: http://iiesj.ir/article-1-1561-fa.html
سنبله کار مطهره، دهنوی جلال، حاجی ملا درویش نرگس. بررسی تأثیر بازیوارسازی بر تغییر رفتار مصرف کنندگان انرژی برق. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1402; 19 (77) :1-31