[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 20، شماره 83 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 20 شماره 83 صفحات 97-69 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اقتصادی تولید بنزین از تکنولوژی GTL و مقایسه آن با بنزین وارداتی
محمدصادق جوکار* 1، محمدحسین گلشن2
1- موسسه مطالعات بین المللی انرژی، تهران؛ خیابان ولیعصر ، ms.jokar@gmail.com
2- موسسه مطالعات بین المللی انرژی، تهران؛ خیابان ولیعصر
چکیده:   (259 مشاهده)

وضعیت مصرف بنزین در ایران در سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مصرف روزانه بنزین در سال 1403 به حدود 112 میلیون لیتر رسیده است که افزایشی چشمگیر بیش از 40 درصد نسبت به سال 1399 را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش ها، این میزان مصرف حتی در ایام تعطیلی و با رشد سفرها به 140 میلیون لیتر در روز می رسد. در مقابل، توان تولید بنزین در کشور با محدودیت‌هایی مواجه است. اگرچه ظرفیت اسمی تولید پالایشگاه‌های کشور حدود 110 میلیون لیتر در روز است، اما در عمل تنها بین  98 تا 104 میلیون لیتر در روز تولید می‌شود. از سوی دیگر، بر اساس گزارش ها و اظهار نظر مقامات رسمی کشور، میزان ناترازی بنزین در طی دو سال اخیر، به رقمی بالغ بر 6 الی 11 میلیون لیتر در روز رسیده، که این منجر به ارزبری حدود سه ‌میلیارد دلاری در واردات بنزین شده است. راهکار های متعددی برای مقابله با مشکل ناترازی بنزین بیان شده است، که تولید بنزین از گاز طبیعی طی فرایند موسوم به GTL  (Gas To Liquid) می تواند گزینه مناسبی برای حل این مشکل باشد. فناوری GTL  به فرآیندی اطلاق میگردد که در آن بتوان گاز طبیعی را به فرآورده های با ارزشی از جمله متانول، دی متیل اتر و سایر فرآورده های میان تقطیر (مانند بنزین، گازوئیل و نفت سفید) تبدیل نمود. در این پژوهش به ارزیابی اقتصادی طرح تولید بنزین از تکنولوژی  GTL و مقایسه آن با قیمت وارداتی بنزین به جهت مقابله با مشکل ناترازی بنزین به عنوان یکی از راهکارها، پرداخته شده است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که دو عامل مقیاس تولید و نرخ ارز مبنای محاسبه (آزاد و مبادله ای) تاثیر بسزایی در شاخص های ارزیابی دارد، به این مفهوم که دو عامل مذکور رابطه مستقیمی با شاخص های ارزیابی طرح داشته و با افزایش مقیاس واحدهای GTL و همچنین نرخ ارز نرخ بازدهی داخلی و در نتیجه جذابیت سرمایه گذاری افزایش می یابد. همچنین نرخ بنزین تولیدی حاصل از این طرح در همه مقیاس ها در مقایسه با بنزین وارداتی مقرون به صرفه بوده و در صورت ادامه مشکل نا ترازی بنزین در بلند مدت، احداث این واحدها  توصیه می شود.
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی اقتصادی، فرایند تبدیل گاز به مایع (GTL)، MTG، DTG، بنزین.
متن کامل [PDF 1730 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: گاز LNG-GTL
دریافت: 1403/6/5 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10 | انتشار الکترونیک: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar M S. Studies and economic evaluation of gasoline production from GTL technology. QEER 2024; 20 (83) :69-97
URL: http://iiesj.ir/article-1-1659-fa.html

جوکار محمدصادق، گلشن محمدحسین. ارزیابی اقتصادی تولید بنزین از تکنولوژی GTL و مقایسه آن با بنزین وارداتی. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1403; 20 (83) :69-97

URL: http://iiesj.ir/article-1-1659-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 83 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4679