[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 10، شماره 42 - ( پاييز 1393 1393 ) ::
جلد 10 شماره 42 صفحات 243-219 برگشت به فهرست نسخه ها
بهینه‌سازی پارامترهای طراحی پیل‌سوختی غشا پلیمری با استفاده از الگوریتم ژنتیک
سمیه احمدی* 1، وحید فیروزمند2 ، امید مهدوی2
1- موسسه مطالعات بین المللی انرژی ، sepide.ahmadi2006@gmail.com
2- دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (6580 مشاهده)

پیل سوختی، سیستمی الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی را بطور مستقیم و بدون احتراق، به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. با توجه به کاربردهای مختلف و بازدهی انرژی بالای پیل‌های سوختی، این سیستم به عنوان یکی از پرطرفدارترین سیستم-های تبدیل انرژی شناخته می‌شود. بنابراین بهینه‌سازی سیستم پیل‌سوختی با توجه به تقاضای انرژی موجود یکی از زمینه‌هایی است که مورد توجه و بررسی بسیاری از محققین و پژوهشگران قرار گرفته است. بدین منظور در این پژوهش یک مدل اقتصادی-عملکردی از سیستم پیل‌سوختی توسعه داده شده است که در آن، ابتدا مروری پس از معرفی روش شناسی حل مسئله بهینه سازی، با استفاده از معادلات معرفی شده در بخش مدلسازی سیستم پیل سوختی، مدلی برای هزینه نهایی یک استک پیل‌سوختی kw50 با در نظر گرفتن فشار سیستم، ضریب استوکیومتری هوا و هیدروژن و چگالی جریان و همچنین دمای سیستم به‌ عنوان پارامترهای بهینه‌سازی توسعه داده شده است. در نهایت با استفاده از یک مدل اقتصادی-عملکردی با توجه به نوع سیستم پیل‌سوختی مورد نیاز که شامل یک پیل‌سوختی 50 کیلووات، کمپرسور، مخزن ذخیره‌سازی هیدروژن و سایر اجزا می‌باشد توسعه داده شده و سپس توسط الگوریتم ژنتیک بهینه شده است. سپس تحلیل حساسیت بر روی تک‌تک پارامترهای درگیر در مدل انجام گرفته و در رابطه با چگونگی بهبود تابع‌ هدف مدل با تغییر هر یک از آنها بحث و بررسی صورت گرفته است.

واژه‌های کلیدی: پیل سوختی، الگوریتم ژنتیک، بهینه سازی، تحلیل حساسیت، مدل اقتصادی -عملکردی
متن کامل [PDF 1483 kb]   (4616 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انرژي و محيط زيست
دریافت: 1392/7/11 | پذیرش: 1392/11/9 | انتشار: 1393/10/17 | انتشار الکترونیک: 1393/10/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi S, firozmand V, mahdavi O. Optimization of PEM fuel cell`s design parameter using genetic algorithm. QEER 2014; 10 (42) :219-243
URL: http://iiesj.ir/article-1-223-fa.html

احمدی سمیه، فیروزمند وحید، مهدوی امید. بهینه‌سازی پارامترهای طراحی پیل‌سوختی غشا پلیمری با استفاده از الگوریتم ژنتیک. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1393; 10 (42) :219-243

URL: http://iiesj.ir/article-1-223-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 42 - ( پاييز 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645