[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 10، شماره 39 - ( زمستان 1392 1392 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 51-75 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل اقتصادسنجی تقاضای نفت گاز در زیربخش حمل و نقل جاده‌ای- مقایسه رهیافت هم‌انباشتگی و STSM
حمید آماده
استاديار دانشگاه علامه
چکیده:   (6373 مشاهده)

تحلیل اقتصادسنجی تقاضای نفت گاز در زیربخش حمل و نقل جاده‌ای- مقایسه رهیافت هم‌انباشتگی و STSM

حمید آماده؛ استادیار دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی amadeh@gmail.com 

تاریخ دریافت: 28/04/91  تاریخ پذیرش: 25/06/92

چکیده

یارانه‌ای بودن قیمت حامل‌های انرژی در کشور شده است تا مصرف این منابع در سال‌های گذشته به‌ویژه در بخش حمل و نقل افزایش قابل توجهی داشته باشد. با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله گازوئیل مدنظر قرار گرفته است. برای بررسی اثرات اقتصادی این افزایش لازم است واکنش مصرف انرژی به تغییرات قیمتی الگوسازی شود. در این مقاله به برآورد تابع تقاضای نفت گاز در زیر بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور پرداخته شده است. برای الگوسازی تابع تقاضای نفت گاز از تکنیک‌های مختلف اقتصادسنجی از جمله الگوی لگاریتمی، هم‌انباشتگی یوهانسن، رهیافت ARDL و الگوی سری‌های زمانی ساختاری (STSM) استفاده و نتایج حاصل مقایسه شده است. نتایج نشان ‌می‌دهد که تقاضای گازوئیل از نظر قیمتی بی‌کشش است. کشش قیمتی و درآمدی تقاضای انرژی در بلندمدت به ترتیب 0.5- و 0.93 برآورد شده است. کشش‌های برآورد شده از تکنیک‌های مختلف تفاوت چندانی با هم ندارند. هم‌چنین نتایج STSM نشان می‌دهد که اولا ماهیت روند تقاضای نفت گاز تصادفی نیست و ثانیا این روش نسبت به رهیافت هم‌انباشتگی، کشش‌های قیمتی را کم‌تر برآورد می‌کند. بر این اساس برای کاهش مصرف نفت گاز در زیربخش حمل و نقل جاده‌ای تکیه بر سیاست‌های قیمتی صرف نمی‌تواند راهگشا باشد.

طبقه‌بندی JEL: C22، Q41

کلید واژه: هم‌انباشتگی، کشش قیمتی، نفت گاز، حمل و نقل جاده‌ای، ARDL، STSM.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
واژه‌های کلیدی: هم‌انباشتگی، کشش قیمتی، نفت گاز، حمل و نقل جاده‌ای، ARDL، STSM.
متن کامل [PDF 283 kb]   (410 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد انرژي
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Econometric Analysis of Gasoil Demand in Road Transportation Subsector- A Comparison of Cointegration and STSM Approaches. QEER. 2014; 10 (39) :51-75
URL: http://iiesj.ir/article-1-338-fa.html

آماده حمید. تحلیل اقتصادسنجی تقاضای نفت گاز در زیربخش حمل و نقل جاده‌ای- مقایسه رهیافت هم‌انباشتگی و STSM. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1392; 10 (39) :51-75

URL: http://iiesj.ir/article-1-338-fa.html



جلد 10، شماره 39 - ( زمستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3667