[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 11، شماره 47 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 11 شماره 47 صفحات 204-181 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اقتصادی پیامدهای محیط‌ زیستی و هزینه‌های اجتماعی مصرف انرژی در بخش حمل ونقل زمینی ایران
کاوه کلانترهرمزی*1 ، مصطفی پناهی
1- ، kave.kalantar@gmail.com
چکیده:   (5709 مشاهده)

حمل ونقل زمینی نقش مهمی در رشد و توسعه هر کشوری دارد. اثرات مثبت این شیوه حمل ونقل در جنبه های مختلف اقتصادی کاملا" مشخص است. اما در کنار همه مزایای مثبتی که دارد همانند سایر شیوه‌های حمل ونقل دارای اثرات منفی و هزینه هایی نیز می باشد که افزایش ترافیک و آلودگی هوا ناشی از رفت و آمد میلیون‌ها خودروئی که سوخت آن‌ها بنزین و گازوئیل است از جمله عوارض ناخوشایند آن به شمار می‌رود. از آنجا که بخش حمل ونقل زمینی با توجه به آمار و اطلاعات موجود از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نفتی در سبد انرژی کشور با رشدی فزاینده محسوب می شود و آلودگی ایجاد شده در این بخش منجربه بروز انواع بیماری ها و تاثیر نامطلوب بر رشد کودکان و همچنین اثرات مخرب بر اکوسیستم های منطقه مجاور آن می گذارد ، برآورد هزینه خارجی آلاینده ها در ایران از اهمیت خاصی برخوردار بوده که در این پژوهش به بررسی مصرف انرژی در حمل و نقل و پیامدهای زیست محیطی آن پرداخته شده است.در ابتدا با توجه به میزان مصرف بنزین و گازوئیل طی 15 سال (سالهای 76 تا 90) میزان انتشار چهار آلاینده مهم ناشی از مصرف این دو نوع سوخت یعنی CO ، CO2 ، NOx ، SPM براساس جدول ضرایب انتشار محاسبه گردید و در ادامه با توجه قیمت ارائه شده هزینه های خارجی این چهار آلاینده مهم برآورد شده و با روش Cost Plus جهت واقعی سازی هزینه های خارجی با دو رویکرد نرخ تورم و نرخ ارز استفاده شده است .

واژه‌های کلیدی: حمل و نقل جاده‌ای، آلودگی هوا، ضریب انتشار، هزینه های اجتماعی، مصرف انرژی
متن کامل [PDF 483 kb]   (2197 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه)كارشناسي ارشد | موضوع مقاله: اقتصاد انرژي
دریافت: 1393/5/28 | پذیرش: 1394/5/10 | انتشار: 1395/3/24 | انتشار الکترونیک: 1395/3/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kalantar K, panahi M. Economic Assessment of Environmental Implication and Social Costs of Energy Use in Iran Road Transport Sector. QEER 2016; 11 (47) :181-204
URL: http://iiesj.ir/article-1-388-fa.html

کلانترهرمزی کاوه، پناهی مصطفی. ارزیابی اقتصادی پیامدهای محیط‌ زیستی و هزینه‌های اجتماعی مصرف انرژی در بخش حمل ونقل زمینی ایران. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1394; 11 (47) :181-204

URL: http://iiesj.ir/article-1-388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 47 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4691