حمل ونقل زمینی نقش مهمی در رشد و توسعه هر کشوری دارد. اثرات مثبت این شیوه حمل ونقل در جنبه های مختلف اقتصادی کاملا" مشخص است. اما در کنار همه مزایای مثبتی که دارد همانند سایر شیوههای حمل ونقل دارای اثرات منفی و هزینه هایی نیز می باشد که افزایش ترافیک و آلودگی هوا ناشی از رفت و آمد میلیونها خودروئی که سوخت آنها بنزین و گازوئیل است از جمله عوارض ناخوشایند آن به شمار میرود. از آنجا که بخش حمل ونقل زمینی با توجه به آمار و اطلاعات موجود از عمدهترین مصرفکنندگان فرآوردههای نفتی در سبد انرژی کشور با رشدی فزاینده محسوب می شود و آلودگی ایجاد شده در این بخش منجربه بروز انواع بیماری ها و تاثیر نامطلوب بر رشد کودکان و همچنین اثرات مخرب بر اکوسیستم های منطقه مجاور آن می گذارد ، برآورد هزینه خارجی آلاینده ها در ایران از اهمیت خاصی برخوردار بوده که در این پژوهش به بررسی مصرف انرژی در حمل و نقل و پیامدهای زیست محیطی آن پرداخته شده است.در ابتدا با توجه به میزان مصرف بنزین و گازوئیل طی 15 سال (سالهای 76 تا 90) میزان انتشار چهار آلاینده مهم ناشی از مصرف این دو نوع سوخت یعنی CO ، CO2 ، NOx ، SPM براساس جدول ضرایب انتشار محاسبه گردید و در ادامه با توجه قیمت ارائه شده هزینه های خارجی این چهار آلاینده مهم برآورد شده و با روش Cost Plus جهت واقعی سازی هزینه های خارجی با دو رویکرد نرخ تورم و نرخ ارز استفاده شده است .
kalantar K, panahi M. Economic Assessment of Environmental Implication and Social Costs of Energy Use in Iran Road Transport Sector. QEER 2016; 11 (47) :181-204 URL: http://iiesj.ir/article-1-388-fa.html
کلانترهرمزی کاوه، پناهی مصطفی. ارزیابی اقتصادی پیامدهای محیط زیستی و هزینههای اجتماعی مصرف انرژی در بخش حمل ونقل زمینی ایران. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1394; 11 (47) :181-204