[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 12، شماره 51 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 12 شماره 51 صفحات 246-215 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر تغییر قیمت واقعی سوخت بر بهبود تکنولوژی و تولید گازهای گلخانه ای در بخش حمل ونقل جاده ای ایران
سهراب دل انگیزان1 ، آزاد خانزادی1 ، مریم حیدریان* 2
1- دانشگاه رازی
2- دانشگاه رازی ، maryamheidarian.1368@yahoo.com
چکیده:   (4015 مشاهده)

با اجرای طرح هدفمندی یارانه­ها و افزایش قیمت حامل­های انرژی، انتظار می­رفت که مصرف انرژی در بخش حمل­ونقل کاهش یابد. موضوع تغییر قیمت سوخت و حامل­های انرژی و از این طریق افزایش قیمت واقعی سوخت نسبت به سایر عوامل تولید؛ از نگاه نظری می­تواند منجر به تغییر رفتار مصرف­کنندگان سوخت به سمت استفاده از تکنولوژی­های جایگزین با کارایی بالاتر و هزینه مصرفی کمتر گردد. لذا می­توان انتظار داشت که در اثر افزایش قیمت واقعی بنزین و نفت­گاز، نوسازی ناوگان جاده­ای و توجه بیشتر به سوخت­های جایگزین صورت گرفته باشد. بدین منظور این مطالعه به بررسی اثرات تغییر قیمت واقعی سوخت (بنزین و نفت­گاز) بر بهبود تکنولوژی در بخش حمل­ونقل جاده­ای ایران در بازه زمانی 1393-1370 و با استفاده از روش حداقل مربعات پایدار (RLS) می­پردازد. بهبود تکنولوژی در حمل­ونقل جاده­ای به دو گروه تکنولوژی در سوخت (شاخص مصرف CNG) و تکنولوژی در موتور (میانگین سنی ناوگان) تقسیم می­شود. ازآنجایی‌که پیشرفت هر تکنولوژی بایستی با شرایط اقتصادی و زیست­محیطی همسو باشد تا توسعه پایدار شکل بگیرد، لذا در این مطالعه ابتدا تأثیر قیمت سوخت را بر هرکدام از شاخص­های تکنولوژی سنجیده، سپس اثر این شاخص­ها بر میزان تولید گازهای گلخانه­ای برآورد شده است. نتایج بدست آمده نشان می­دهد در شاخص استفاده از سوخت جایگزین، افزایش قیمت سوخت موجب افزایش مصرف CNG و به‌تبع آن کاهش گازهای گلخانه­ای شده­است. در شاخص تکنولوژی در موتور نیز، افزایش قیمت سوخت در زیربخش­های سواری و اتوبوس موجب کاهش طول عمر ناوگان شده ولی در زیربخش­های مینی­بوس و کامیون این رابطه معکوس بوده است. لذا افزایش طول عمر ناوگان بر تولید سرانه گازهای گلخانه­ای در هر زیربخش جاده­ای، مثبت و معنادار بوده است.

واژه‌های کلیدی: قیمت سوخت، تکنولوژی، حمل ونقل جاده ای، حداقل مربعات پایدار
متن کامل [PDF 473 kb]   (2753 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه)كارشناسي ارشد | موضوع مقاله: اقتصاد انرژي
دریافت: 1395/1/22 | پذیرش: 1395/10/18 | انتشار: 1396/1/26 | انتشار الکترونیک: 1396/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delangizan S, Khanzadi A, Heidarian M. Effect of fuel real prices on technology improvement and greenhouse gas emissions in the Iran road transportation sector. QEER 2017; 12 (51) :215-246
URL: http://iiesj.ir/article-1-661-fa.html

دل انگیزان سهراب، خانزادی آزاد، حیدریان مریم. اثر تغییر قیمت واقعی سوخت بر بهبود تکنولوژی و تولید گازهای گلخانه ای در بخش حمل ونقل جاده ای ایران. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1395; 12 (51) :215-246

URL: http://iiesj.ir/article-1-661-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12، شماره 51 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645