1- دانشگاه رازی 2- دانشگاه رازی ، maryamheidarian.1368@yahoo.com
چکیده: (4242 مشاهده)
با اجرای طرح هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت حاملهای انرژی، انتظار میرفت که مصرف انرژی در بخش حملونقل کاهش یابد. موضوع تغییر قیمت سوخت و حاملهای انرژی و از این طریق افزایش قیمت واقعی سوخت نسبت به سایر عوامل تولید؛ از نگاه نظری میتواند منجر به تغییر رفتار مصرفکنندگان سوخت به سمت استفاده از تکنولوژیهای جایگزین با کارایی بالاتر و هزینه مصرفی کمتر گردد. لذا میتوان انتظار داشت که در اثر افزایش قیمت واقعی بنزین و نفتگاز، نوسازی ناوگان جادهای و توجه بیشتر به سوختهای جایگزین صورت گرفته باشد. بدین منظور این مطالعه به بررسی اثرات تغییر قیمت واقعی سوخت (بنزین و نفتگاز) بر بهبود تکنولوژی در بخش حملونقل جادهای ایران در بازه زمانی 1393-1370 و با استفاده از روش حداقل مربعات پایدار (RLS) میپردازد. بهبود تکنولوژی در حملونقل جادهای به دو گروه تکنولوژی در سوخت (شاخص مصرف CNG) و تکنولوژی در موتور (میانگین سنی ناوگان) تقسیم میشود. ازآنجاییکه پیشرفت هر تکنولوژی بایستی با شرایط اقتصادی و زیستمحیطی همسو باشد تا توسعه پایدار شکل بگیرد، لذا در این مطالعه ابتدا تأثیر قیمت سوخت را بر هرکدام از شاخصهای تکنولوژی سنجیده، سپس اثر این شاخصها بر میزان تولید گازهای گلخانهای برآورد شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد در شاخص استفاده از سوخت جایگزین، افزایش قیمت سوخت موجب افزایش مصرف CNG و بهتبع آن کاهش گازهای گلخانهای شدهاست. در شاخص تکنولوژی در موتور نیز، افزایش قیمت سوخت در زیربخشهای سواری و اتوبوس موجب کاهش طول عمر ناوگان شده ولی در زیربخشهای مینیبوس و کامیون این رابطه معکوس بوده است. لذا افزایش طول عمر ناوگان بر تولید سرانه گازهای گلخانهای در هر زیربخش جادهای، مثبت و معنادار بوده است.
Delangizan S, Khanzadi A, Heidarian M. Effect of fuel real prices on technology improvement and greenhouse gas emissions in the Iran road transportation sector. QEER 2017; 12 (51) :215-246 URL: http://iiesj.ir/article-1-661-fa.html
دل انگیزان سهراب، خانزادی آزاد، حیدریان مریم. اثر تغییر قیمت واقعی سوخت بر بهبود تکنولوژی و تولید گازهای گلخانه ای در بخش حمل ونقل جاده ای ایران. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1395; 12 (51) :215-246