[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 13، شماره 55 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 13 شماره 55 صفحات 216-195 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل اقتصادی نظام مسئولیت و جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی کشتی های نفتکش
محمد ساردوئی نسب1 ، محمد حسن اخگر* 2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، akhgar1364@yahoo.com
چکیده:   (4446 مشاهده)

از نظر اقتصادی، قواعد مسئولیت زمانی دارای کارآیی است که منجر به ترغیب اشخاص به رعایت همزمان کلیه سطوح فعالیت و احتیاطات بهینه شوند. به دلیل عدم کارآیی نظام مسئولیت عام دریایی در زمینه آلودگی های نفتی ناشی از کشتی های نفتکش، نظام مسئولیت و جبران خسارت ویژه ای به تدریج، از سال 1969 میلادی شکل گرفته که در بردارنده ویژگی های مختلفی همچون تحمیل قاعده مسئولیت محض با امکان دفاع مشارکت در تقصیر، تعیین حد بالای مسئولیت و مسئولیت انحصاری مالکین کشتی های نفتکش می باشد. همچنین،  زیان های ناشی از آلودگی نفتی، توسط صندوق های جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی سال 1992 و صندوق تکمیلی سال 2003 آن که از طریق مشارکت شرکت های نفتی تأمین مالی می شوند، به زیان دیدگان پرداخت می شوند. در این پژوهش ، اثر تعیین حد مسئولیت و قاعده مسئولیت انحصاری بر انگیزه های مالکین کشتی در رعایت احتیاطات بهینه و همچنین، ضرورت و امکان باز طراحی مکانیزم تأمین مالی صندوق های جبران خسارت بر مبنای تأثیر اشخاص در بروز ریسک و به طور کلی تحلیل این نظام حقوقی در بازدارندگی از بروز زیان مورد بررسی قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی: "، آلودگی نفتی، "، احتیاط بهینه، کارآیی، "، مسئولیت محض با دفاع مشارکت در تقصیر، "، مسئولیت انحصاری مالکین کشتی های نفتکش، "، حد مسئولیت
متن کامل [PDF 392 kb]   (2399 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه) دكتري | موضوع مقاله: انرژي و محيط زيست
دریافت: 1396/2/14 | پذیرش: 1396/4/8 | انتشار: 1396/12/28 | انتشار الکترونیک: 1396/12/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sardoei nasab M, akhgar M. Economic Analysis of Liability and compensation System of Oil Tanker Pollution . QEER 2018; 13 (55) :195-216
URL: http://iiesj.ir/article-1-855-fa.html

ساردوئی نسب محمد، اخگر محمد حسن. تحلیل اقتصادی نظام مسئولیت و جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی کشتی های نفتکش. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1396; 13 (55) :195-216

URL: http://iiesj.ir/article-1-855-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13، شماره 55 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660