1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- شرکت مدیریت شبکه برق ایران ، abnasiri@gmail.com
چکیده: (4618 مشاهده)
در یک بازار رقابتی برق، قیمت برق از رقابت بازیگران بازار، تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، برای روز یا ساعت بعد تعیین میشود. در ایران، بازار تولید تا حدی رقابتی است، بهطوریکه نیروگاهها برنامه تولید و قیمتهای پیشنهادی خود را یک روز قبل اعلام میکنند و مدیریت شبکه برنامه تولید را با کمترین هزینه و رعایت محدودیتهای فنی تنظیم مینمایند. با توجه به اینکه سوخت یکی از مهمترین نهادههای تولید برق در نیروگاههای حرارتی است، هزینه آن در قیمتهای پیشنهادی نیروگاهها تأثیر بهسزایی دارد. سوخت نیروگاههای ایران با قیمتی یارانهای و بهصورت تهاتری به نیروگاهها داده میشود و نیروگاهها انگیزهای برای افزایش راندمان و صرفهجویی سوخت ندارند. در این مقاله، اثر افزایش قیمت سوخت تحویلی به نیروگاهها با استفاده از یک مدل عامل بنیان با یادگیری تقویتی که شامل عواملی مستقل، پویا، اثرگذار و اثرپذیر از محیط هستند، مورد ارزیابی قرار میگیرد. برای مدلسازی شبکه و بازار برق از دادههای واقعی شبکه برق ایران استفاده شده و شبیهسازی در فضای نرمافزار AMES انجام گرفته است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که در صورت افزایش ده برابری قیمت سوخت، قیمت تسویهی بازار به نسبت کمتری افزایش خواهد یافت.
Moshiri S, Morovat H, Nasiri A. The Impact of Liberalizing Fuel Prices on Power Plants’ Offered Electricity Prices using an Agent Based Model. QEER 2018; 14 (56) :1-34 URL: http://iiesj.ir/article-1-916-fa.html
مشیری سعید، مروت حبیب، نصیری عباس. بررسی تأثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت برق با استفاده از مدلسازی عامل بنیان بازار برق. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1397; 14 (56) :1-34