1- واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران 2- مدیریت صنعتی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران ، m_modiri@azad.ac.ir 3- مدیریت صنعتی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
چکیده: (364 مشاهده)
از آنجایی که ریسک های زنجیره تأمین به هم تابیده هستند یک رویکرد تاب آور برای کاهش ریسک می تواند ریسک های زنجیره تأمین را تعدیل نماید.پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین روابط بین عوامل اثرگذار در مدیریت ریسک زنجیره تأمین بنزین بر اساس تاب آوری با استفاده از رویکردی آمیخته (کیفی -کمّی) انجام شده است. برای این منظور از روش مالتی گراندد تئوری [1]جهت شناسایی عوامل اثرگذار ، از روش مدلسازی تفسیری ساختاری برای تعیین روابط و ایجاد مدل و از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای برازش مدل استفاده کردیم. لذا بعد از شناسایی عوامل اثرگذار،روابط بین آن ها با استفاده از نظرسنجی از 17 خبره مشخص شد و مدل تفسیری ساختاریبه دست آمد. سپس با استفاده از داده های حاصل از نظر سنجی با تعداد 350 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران،مدل حاصل اعتبارسنجی شد. یافتههایپژوهش نشان داد که ریسک های زنجیره تأمین بنزین ضمناثرگذاری بر یکدیگر،بر عوامل تاب آوری اثر میگذارند. لذا عوامل تاب آوری تحت تأثیر ریسک ها قرار گرفته و جهت کنترل آنها واکنش می دهند و این موضوع میتواند منجر به دستیابی به اهداف مدیریت ریسک زنجیره تأمین گردد.
sadri N, modiri M, fathi K, valmohammadi C. Structural model of gasoline supply chain risk management based on resilience with a mixed approach. QEER 2024; 20 (81) :33-64 URL: http://iiesj.ir/article-1-1614-fa.html