1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه تهران ، aliyehkazemi@ut.ac.ir
چکیده: (5192 مشاهده)
امروزه جهان در زمینهی انرژی با دو بحران محدود بودن منابع سوختهای فسیلی (فرآورده های نفتی و گازی) و آلودگی محیط زیست روبرو است. در این میان بخش حمل و نقل سهم عمدهای را در مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست به خود اختصاص داده است. لذا در طول سالهای اخیر، تلاشهای زیادی در مورد جایگزینی انواع انرژی در بخش حمل و نقـل انجام شده و هنوز هم در دست اقدام است. علیرغم پیامدهای نامطلوب مصرف بیش از حد بنزین در کشور، استفاده از این سوخت کاهش محسوسی نداشته است، به طوریکه در سال 1390 بنزین در میان انواع سوختهای مصرفی در بخش حمل و نقل، با اختصاص سهم 47 درصدی به خود، (معادل 8/120میلیون بشکه معادل نفت خام) همچنان پرمصرفترین سوخت در بخش حمل و نقل است. در این تحقیق با اتکا به شاخصهای هزینه، فناوری، پایداری و امنیت انرژی، الویت بندی سوختهای مرسوم خودروهای سبک با در نظر داشتن یک افق میانمدت، در قالب روش تصمیمگیری چند شاخصهی SIR تدوین گردیده است. نتایج حاصله حاکی از مناسببودن سوخت CNG است. همچنین در میان سوختهای با منابع اولیهی تجدیدپذیر، اتانول از بالاترین الویت برخوردار است.
Evaluation of alternative fuels for light duty vehicles using superiority and inferiority ranking method (SIR). QEER 2016; 11 (47) :1-25 URL: http://iiesj.ir/article-1-421-fa.html
صحت پور محمدهادی، کاظمی عالیه. الویت بندی سوختهای جایگزین در خودروهای سبک با استفاده از روش رتبهبندی مافوقی و مادونی(SIR). فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1394; 11 (47) :1-25