[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 11، شماره 47 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 11 شماره 47 صفحات 25-1 برگشت به فهرست نسخه ها
الویت بندی سوخت‌های جایگزین در خودروهای سبک با استفاده از روش رتبه‌بندی مافوقی و مادونی(SIR)
محمدهادی صحت پور1، عالیه کاظمی*2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، aliyehkazemi@ut.ac.ir
چکیده:   (5192 مشاهده)

امروزه جهان در زمینه‌ی انرژی با دو بحران محدود بودن منابع سوخت‌های فسیلی (فرآورده های نفتی و گازی) و آلودگی محیط زیست روبرو است. در این میان بخش حمل و نقل سهم عمده‌ای را در مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست به خود اختصاص داده است. لذا در طول سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی در مورد جایگزینی انواع انرژی در بخش حمل و نقـل انجام شده و هنوز هم در دست اقدام است. علیرغم پیامدهای نامطلوب مصرف بیش از حد بنزین در کشور، استفاده از این سوخت کاهش محسوسی نداشته است، به‌ طوریکه در سال 1390 بنزین در میان انواع سوخت‌های مصرفی در بخش حمل و نقل، با اختصاص سهم 47 درصدی به خود، (معادل 8/120میلیون بشکه معادل نفت خام) هم‌چنان پرمصرف‌ترین سوخت در بخش حمل و نقل است. در این تحقیق با اتکا به شاخص‌های ‌هزینه، فناوری، پایداری و امنیت انرژی، الویت بندی سوخت‌های مرسوم خودروهای سبک با در نظر داشتن یک افق میان‌مدت، در قالب روش تصمیم‌گیری چند شاخصه‌ی SIR تدوین گردیده است. نتایج حاصله حاکی از مناسب‌بودن سوخت CNG است. همچنین در میان سوخت‌های با منابع اولیه‌ی تجدیدپذیر، اتانول از بالاترین الویت برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: سوخت جایگزین، تصمیم‌گیری چند شاخصه، حمل و نقل، توسعه‌ی ‌پایدار، امنیت انرژی
متن کامل [PDF 704 kb]   (2390 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه)كارشناسي ارشد | موضوع مقاله: حامل هاي انرژي-يارانه ها
دریافت: 1393/7/23 | پذیرش: 1394/4/25 | انتشار: 1395/3/24 | انتشار الکترونیک: 1395/3/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of alternative fuels for light duty vehicles using superiority and inferiority ranking method (SIR). QEER 2016; 11 (47) :1-25
URL: http://iiesj.ir/article-1-421-fa.html

صحت پور محمدهادی، کاظمی عالیه. الویت بندی سوخت‌های جایگزین در خودروهای سبک با استفاده از روش رتبه‌بندی مافوقی و مادونی(SIR). فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1394; 11 (47) :1-25

URL: http://iiesj.ir/article-1-421-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 47 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645