[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 19، شماره 77 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 19 شماره 77 صفحات 31-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر بازی‌وارسازی بر تغییر رفتار مصرف کنندگان انرژی برق
مطهره سنبله کار* 1، جلال دهنوی2 ، نرگس حاجی ملا درویش3
1- دانشگاه الزهرا(س) ، motahare.skar@gmail.com
2- دانشگاه الزهرا(س)
3- دانشگاه آشوکا، هندوستان
چکیده:   (1045 مشاهده)
بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین مسائل فعلی جهان برای کنترل مسائل زیست‌محیطی است. در همین زمینه، پژوهشگران و اندیشمندان متعددی تلاش کردند تا راه‌حل‌های مختلفی را برای کاهش مصرف برق ارائه دهند. دانشمندان اقتصاد رفتاری در تلاش‌اند تا با استفاده از ابزارهای مختلف علوم و بینش‌های رفتاری راه‌حل‌های کم‌هزینه با بالاتری سطح اثرگذاری مداخله را ارائه دهند. یکی از روش‌های نوظهور مبتنی بر بینش‌های رفتاری، گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی است که با استفاده از عناصر بازی تلاش می‌کند رفتار مخاطب خود را در جهت اهداف طراح، دستخوش تغییر قرار دهد. در پژوهش حاضر تلاش شد تا بامطالعه گیمیفیکیشن انجام‌شده در قبوض برق شهروندان ساکن تهران، نتایج حاصل از مداخله در نمونه آماری 2 هزار 500 واحد نمونه‌ای از مشترکین خانگی مناطق شمال و جنوب، شرق و غرب و مرکز تهران به‌عنوان مقاطع مدل در سری زمانی فروردین 1397 تا آذرماه 1401، به شیوه مدل‌سازی داده‌های پانلی استخراج گردد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اجرای گیمیفیکیشن مصرف برق را در دوره پس از مداخله به میزان 0.04 درصد کاهش داده است.
واژه‌های کلیدی: انرژی برق، تغییر رفتار، داده‌های پانلی، گیمیفیکیشن، مصرف‌کننده، بینش‌های رفتاری، C93، D91، H32، J18، Q48
متن کامل [PDF 1769 kb]   (373 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه)كارشناسي ارشد | موضوع مقاله: اقتصاد برق
دریافت: 1401/11/14 | پذیرش: 1402/3/21 | انتشار: 1402/6/10 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sonbolekar M, dehnavi J, haji molla darvish N. Investigating the Impact of Gamification on the Behavior of Electricity Consumers. QEER 2023; 19 (77) :1-31
URL: http://iiesj.ir/article-1-1561-fa.html

سنبله کار مطهره، دهنوی جلال، حاجی ملا درویش نرگس. بررسی تأثیر بازی‌وارسازی بر تغییر رفتار مصرف کنندگان انرژی برق. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1402; 19 (77) :1-31

URL: http://iiesj.ir/article-1-1561-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 77 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4642