[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
سید جعفر حجازی، مدیر داخلی نشریه::
::
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
..
COPE
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشریه  (COPE) پیروی می کند.
..
فرم تعارض منافع
فرم تعارض منافع(Docx-PDF)
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد سطح علمي مقالات نشريه چيست؟
سطح علمي بالا
خوب
متوسط
   
..
نظرسنجی
نظرتان در مورد فرايند مقالات دريافتي و پاسخ نهايي مجله چيست؟
سريع پاسخ دريافت مي شود
پاسخ داوري كند است
پاسخ مديرداخلي سريع است
پاسخ مديرداخلي كند است
جوابي نمي گيرم
   
..
راهنمای نویسندگان
..
:: جلد 18، شماره 75 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 18 شماره 75 صفحات 144-117 برگشت به فهرست نسخه ها
پویایی کشش‌های جانشینی بین حامل‌های انرژی فسیلی برای مصرف گاز در بخش حمل و نقل ایران در افق 1404
علیرضا شریفی نژاد1 ، رویا سیفی پور* 2، تیمور محمدی3 ، آزاده محرابیان4
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، roy.seyfipour@iauctb.ac.ir
3- دانشگاه علامه طباطبایی
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:   (1094 مشاهده)
مقاله حاضر به تبیین پویایی کشش‌های جانشینی بین حامل‌های انرژی فسیلی برای مصرف گاز در بخش حمل و نقل ایران در افق 1404 با استفاده از مدل فضا حالت و فیلتر کالمن برای سال‌های 1385-1398 به شکل داده‌های فصلی می‌پردازد. براساس نتایج؛ کشش قیمتی و کشش درآمدی بنزین و نفت گاز، به ترتیب 20/0-، 15/0- و 27/0و 41/0 می‌باشد. کشش درآمدی فرآورده‌ها نشان می‌دهد که بنزین و نفت گاز کالای نرمال ضروری است. همچنین کشش قیمتی هردو فرآورده کوچک‌تر ازیک است. ازعوامل مهم درپایین بودن کشش قیمتی بنزین و نفت گاز با مصرف گاز در بخش حمل و نقل ایران را می‌توان؛ در سمت عرضه و تقاضا جستجو کرد. در سمت عرضه می‌توان به تعداد کم جایگاه‌ها نسبت به خودروها و ظرفیت توزیع گازفشرده هر استان به نسبت جمعیت اشاره کرد. این تفاوت به قدری زیاد است که اختلاف ۵۰۰ درصدی را میان بهترین و بدترین استان به وجود آورده است. در سمت تقاضا نیز می توان به هزینه‌های مازاد تعمیرات و نگهداری خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزینی، توان کمتر، کاهش فضای صندوق عقب و ... اشاره کرد. همچنین براساس نتایج، میزان مصرف گاز در بخش حمل و نقل تا افق 1404 افزایش کمتر از 40% را تجربه می‌کند.
 
واژه‌های کلیدی: حامل‌های انرژی فسیلی، مصرف گاز، بخش حمل و نقل، فیلتر کالمن
متن کامل [PDF 1247 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: رساله(پايان نامه) دكتري | موضوع مقاله: اقتصاد انرژي
دریافت: 1401/5/15 | پذیرش: 1401/9/30 | انتشار: 1401/10/10 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharifi nejhad A R, seifipour R, mohammadi T, Mehrabian A. The dynamics of substitution tensions between fossil energy carriers for gas consumption in Iran's transportation sector on the horizon of 2025. QEER 2022; 18 (75) :117-144
URL: http://iiesj.ir/article-1-1533-fa.html

شریفی نژاد علیرضا، سیفی پور رویا، محمدی تیمور، محرابیان آزاده. پویایی کشش‌های جانشینی بین حامل‌های انرژی فسیلی برای مصرف گاز در بخش حمل و نقل ایران در افق 1404. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي. 1401; 18 (75) :117-144

URL: http://iiesj.ir/article-1-1533-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 75 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی Quarterly Energy Economics Review
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645